Beskvier!

Här om dagen bestämde jag mig för att ge min mammas sambo hans favorit kakor som påskpresent! Så jag ställde mig och bakade beskvier! Och det blev inte vilka beskvier som helst.. det blev med Rom och Nutella smak på fyllningen!!
Uj uj uj så goda dom blev!!



Det här receptet använde jag

Botten:

275g Mandelmassa
1,5dl Socker
2st Äggvitor

Fyllning:

250g Smör
2dl Florsocker
2tsk Vaniljsocker
3msk Rom
Nutella efter egen smak! (i mitt fall typ en halv burk) :P

Choklad-doppet:

200g Mörk choklad, helst 70%! Lyxigt!
En klick smör


Do it like this:

  • BOTTEN: Finfördela mandelmassan i en matberedare eller som jag riv den med ett rivjärn.
  • Blanda den med socker och äggvitor.
  • Vispa allt till en pösig smet.
  • Spritsa eller klicka ut smeten till små runda kakor, ca 4 cm i diameter, på ett bakplåtspapper. Jag brukar ta 2 tsk (små),1 msk (lagom) eller 1.5 msk (större) till varje klick, då blir alla nästan lika stora.
  • Låt den stå på plåten i ca. 30 minuter i rumstemperatur, så att ytan stelnar lite, då flyter de inte ut så mycket.
  • Grädda bottnarna i ugnen i 175 grader i ca. 12-20 tills de börjar få färg.
  • Låt dem kallna på plåten. Lossa dem.
  • FYLLNING: Rör smöret, florsocker och vaniljsockret till en pösig smet.
  • Tillsätt äggulorna , ett i taget under omrörelse.
  • Smaksätt smörkrämen med rom och Nutella.
  • Bred smörkrämen på den kalla kakans undersida. Forma krämen med en bordskniv så att den får en mjuk rundning.
  • Ställ kakorna ca. 30 minuter i kylen eller 15 minuter i frysen så att de blir riktigt kalla. (chokladen fastnar då lättare).
  • Garnering: Smält blockchokladen över vattenbad. (Akta så att inte vattenångan kommer i kontakt med chokladen , den blir grynig.) Blanda i en liten klick smör.
  • Doppa krämsidan på kakorna i chokladen 2 gånger (brukar räcka med 1 gång). Låt chokladen stelna mellan varje doppning. Om smörkrämen smälter så kan chokladen vara för varm.
  • Förvara biskvierna svalt men hellst inte i kylskåpet eftersom chokladen då kan få en matt yta. De går utmärkta att frysa. Hållbarheten då är ca. 3 månader.


  • Kommentarer
    Postat av: Jessica

    Mums, dessa biskvier låter ju riktigt smarriga.

    2010-04-11 @ 16:55:29
    URL: http://hallonblabar.blogspot.com
    Postat av: Tina

    Hej!



    Jag hittade din blogg när jag googlade på ordet Nutella :) Det är så att vi är några studenter som håller på med ett arbete gällande frukostvanor och Nutella. Vi skulle verkligen uppskatta om du ville svara på några frågor. Vi kommer att lotta ut 4 biobiljetter till en av personerna som svarar.



    Använd länken nedan för att delta!

    http://www.kwiksurveys.com/?s=NJMLGK_d81b3fc9



    Tusen tack på förhand!



    2011-05-23 @ 14:55:53

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0