Pizzabullar

Imorse blev det ett provbak av Pizzabullar! Dom blev riktigt goda och det var lättare än vad jag trodde att svänga ihop dom!
Det var också väldigt gott att ha på lite kebabsås! Vi använde oss av Rydbergs vita kebabsås och då smakar bullarna nästan som våran hemmagjorda pizza! Mumma!

Rekomenderas att intas med ett stort glas kall mjölk!!




Deg

50g Jäst
50g Smör eller Olivolja
5dl Mjölk
1tsk Salt
13dl Vetemjöl
1tsk Bakpulver
Pizzasås
2st Gula lökar
2st Vitlöksklyftor
2msk Olja
500g Passerade tomater
2tsk Strösocker
1tsk Oregano
1tsk Salt
Fyllning
200g Rökt skinka
200g Riven ost
3dl Pizzasås (recept ovan)
Till pensling
1 Ägg
Oregano

Tillagning

Går utmärkt att frysa och tina i ugn eller försiktigt i mikro.

1. Finfördela jästen i en bunke. Smält smör, tillsätt mjölk och värm till 37°. Häll det över jästen och rör tills den löst sig. Blanda i saltet.
Mät upp mjölet och blanda med bakpulver. Tillsätt det och arbeta degen smidig. Låt jäsa 30 min under duk.
2. Pizzasås: Hacka lök och vitlök och fräs i en kastrull med olja.
Tillsätt övriga ingredienser och koka sakta ihop såsen ca 10 min.
Låt svalna
3. Sätt ugnen på 225°. Ta upp och arbeta degen en stund på mjölat bakbord. Dela degen i två delar och kavla ut degen till två rektanglar ca 45x25 cm. Låt jäsa täckt med duk i 15 min.
4. Finhacka skinkan och riv osten. Bred ut 1 1/2 dl pizzasås på varje rektangel och fördela skinka och riven ost jämnt över degen.
Rulla försiktigt ihop från långsidan och skär 12 bitar av varje.
Lägg dem på plåtar klädda med bakplåtspapper.
5. Pensla med ägg och strö över oregano. Grädda 12-15 min, de ska ha fin färg när de är klara. Servera dem gärna ljumma.
Förvara i frys eller kyl om de inte ska ätas direkt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0